BLOG IMAGETON
Jak rozpocząć i zakończyć mejla?
List elektroniczny (e-mail, potocznie: mejl), w porównaniu do tradycyjnej papierowej korespondencji, jest zjawiskiem dosyć nowym i dlatego często rodzi problemy natury grzecznościowej, zwłaszcza w kwestii tego, jak rozpocząć i zakończyć wiadomość. Poniżej kilka podpowiedzi, jak zrobić to elegancko i profesjonalnie.
Ponieważ nie ma jednoznacznych wytycznych dotyczących sposobu pisania listów elektronicznych, popularne (i akceptowane przez językoznawców) stało się rozpoczynanie wiadomości jakbyśmy kontaktowali się z odbiorcą twarzą w twarz (np. Cześć), a zakończenie bliższe korespondencji tradycyjnej (Pozdrawiam, Z poważaniem).
Jeśli jesteśmy z adresatem na ty, możemy traktować kwestię nagłówków z większą swobodą i w zależności od stopnia zażyłości oraz zwyczajów panujących w danej grupie, możemy rozpocząć mejla od: Drogi Łukaszu, Kochana Basiu. Takie zwroty są jednak niestosowne, gdy nie znamy osobiście osoby, do której piszemy lub posiada ona wyższy status od naszego. Wtedy najbardziej neutralny, a zarazem elegancki początek, to zwrócenie się do adresata Szanowny Panie, Szanowna Pani, Szanowni Państwo. Jeśli znamy stopień, tytuł lub stanowisko odbiorcy, możemy je dodać: Szanowny Panie Profesorze. A gdy kontynuujemy korespondencję w tej samej sprawie, wystarczy zastosować formę skróconą: Panie Profesorze. Przy okazji dodam, że jeśli po nagłówku stawiamy przecinek, naszą wiadomość powinniśmy zacząć małą literą, jako dalszą część zdania rozpoczętego nagłówkiem:
Drogi Janku,
w załączeniu przesyłam Ci...
Coraz bardziej popularne staje się użycie zwrotu Dzień dobry. Niektórych taki nagłówek razi, ponieważ przywykliśmy do stosowania go w komunikacji bezpośredniej. Jednak jest on na tyle neutralny, że z braku lepszych propozycji jest akceptowany nawet przez strażników poprawnej polszczyzny :-) Wadą Dzień dobry jest to, że nie wiemy, kiedy nasz list zostanie przeczytany. A co jeśli adresat czyta listy nocą? Myślę, że należy taki nagłówek w mejlu traktować, jak nagranie wiadomości na telefoniczną skrzynkę głosową. Dzwonimy za dnia i mówimy Dzień dobry, bez względu na to, o jakiej porze odbiorca odsłucha naszą wiadomość.
Inaczej ma się sprawa z Witam, którego w mejlach nie powinno się stosować. Przede wszystkim dlatego, że zwrot ten sugeruje wyższość nadawcy nad odbiorcą i może być odebrany jako niegrzeczny. Dodatkowo nieprzyjemnie kojarzy się z zalewającymi nas obecnie ofertami marketingowymi. Witamy tylko przybyłych do nas gości, ewentualnie słuchaczy programu radiowego.
Z zakończeniem mejla raczej nie mamy problemów. Stosujemy zwyczaje listów tradycyjnych – jeśli rozpoczynamy od Szanowna Pani, kończymy równie elegancko: Łączę wyrazy poważania, Z poważaniem. Gdy nasza znajomość z adresatem jest bliska, kończymy nieoficjalnie: Pozdrawiam.
Aha, zawsze podpisujmy się, nawet gdy nasze nazwisko widnieje już w adresie e-mail :-)
Do czytania:
Marcjanik M., 2013, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre'u. Wydawnictwo Naukowe PWN
O autorce:
Katarzyna Marciniak - z pasji, z doświadczenia i ze szkół (w tym także szkoły życia) pomaga innym jako nauczyciel emisji głosu, socjolog, specjalista od marketingu, komunikacji oraz budowania wizerunku. Ale kiedy trzeba potrafi zamienić się w stylistkę, makijażystkę, operatora kamery oraz reżyserkę filmową i reporterkę radiową ;) Założyła i prowadzi Akademię głosu i wizerunku IMAGETON.
Boguslawa
2015.12.26 08:00:10
Kasiu, a ja wlasnie często używalam zwrotu witam dodając np. serdecznie. Czy to jest nie na miejscu. mam pytanie jak wygląda sprawa gdy na ulicy mowię komuś dzień dobry a osoba odpowiada mi dzień dobry, witam. Jakoś mi to brzmi dobrze. Pytam bo sama to często stosuję i wydawalo mi się, że jest to dobry zwrot. A może jednak się mylę. Pozdrowionka a wlaśnie co z "pozdroionkami"
B.W.